Kitartás alapértékeink mellett – Interjú Szabó Gergővel, a GANZ KK tulajdonos – ügyvezetőjével

A 100 éves múltra visszatekintő GANZ Kapcsoló- és Készülékgyártó Kft. életében a 2017-es év gyökeres változásokat eredményezett. A tulajdonosi kör teljesen átalakult, megváltozott a menedzsment és teljes mértékig átalakult a vállalat arculata, kommunikációja. Milyen hatással volt az évszázados múlttal rendelkező vállalat életére egy ekkora váltás? Az elmúlt két év változásairól Szabó Gergővel, a GANZ KK. tulajdonos – ügyvezetőjével, valamint a Társaság PR és marketing vezetőjével, Hetzmann Glóriával beszélgettünk.

Személy szerint hogyan élte meg a 2017-es váltást?

Szabó Gergő: Bár az avatatlan szemlélő számára a GANZ név egységes brand-et képvisel, a háttérben több, különböző tevékenységű ipari termelő cég áll. Ezek közül a GANZ KK (Kapcsoló- és Készülékgyártó) Kft. a kisfeszültségű villamos készülék- és berendezés gyártásban tevékenykedik. A 2. világháború után általános ipari márkává vált név, az 1990-es években korábbi homogenitását elvesztette, figyelemmel arra, hogy a nevet viselő vállalatok tulajdonosi, és így stratégiai szempontból is külön utakon kezdtek járni. 2017-es tulajdonosi és menedzsment szerepvállalásunkkal új idők köszöntöttek be mind a brand, mind pedig a mögötte húzódó gyártó cég életében. Érkezésünkkor alapvetően a gyártott termékekben, a szaktudásban és a cég rendelkezésére álló eszközökben láttuk az elsődleges értéket, és nem voltunk tisztában azzal, hogy ez a brand mekkora értéket képvisel, hiszen ennek a 4+2 betűnek van ereje, van respektje, van elfogadottsága, úgy a piacon, mint az államigazgatásban.

Milyen változások következtek a márka életében a 2017-es váltás után?

Szabó Gergő: Munkánk megkezdésekor kiemelt feladatunknak tekintettük az arculat átalakítását. Azt kívánjuk sugározni magunkról – ami egyébként a belső értékeinknek is az alapja – hogy bár ez egy 100 éves brand rengeteg tapasztalattal és tudással, mi (újra) rugalmasak, ütőképesek vagyunk, akik képesek a jelen kor kihívásainak megfelelni. Annak érdekében, hogy a sugárzott kép hiteles legyen a formához a tartalmat is napról-napra rendeljük hozzá: ennek megfelelően változik a HR, változnak a folyamataink, változnak az emberek és változik a gondolkodás összes munkatársunknál. Feladatunk az előző generációktól kapott tudás és tapasztalat megőrzése, amelyre támaszkodva új célok megvalósítása válik lehetővé napról napra. Ennek a folyamatnak volt igen fontos eleme a cég teljes arculatváltása, amely nagyon pozitív visszhangra talált partnereinknél, és továbblépésünk egyik sikeres alapköve. Mivel a pozitív változások nemcsak a szubjektumok szintjén jelentek meg, de a társaság teljesítménye a számok tükrében is erősen javuló tendenciát mutat, így büszkén mondhatjuk: megéri küzdeni. Mivel két évvel a folyamat megkezdése után vagyunk, részsikereket már elértünk, ugyanakkor biztos vagyok abban, hogy rengeteg kihívással fogunk a közeljövőben is szembesülni, ez azonban egyik éltetőnk.

A piacon mennyire nehéz kitűnni a többiek közül? A váltás kapcsán, mik azok az eszközök, amelyek ebben segítettek?

Szabó Gergő: Nemzetközi hátterű versenytársainkhoz képest több ponton hátránnyal indulunk. Ezzel párhuzamosan viszont kisebb méretünknek előnyös oldalai is vannak: rugalmasabbak, gyorsabbak és sokszor hatékonyabbak tudunk lenni, képesek vagyunk egyedi igényeket kiszolgálni, és mindig törekszünk arra, hogy a vevő igényei szerint állítsuk elő a termékeinket.

A 2017-es váltásra visszatérve, mik azok a pontok, amelyek érintették a céget? Szerkezetileg változott-e a Ganz KK?

Szabó Gergő: A 90-es évek elején a regnáló menedzsment – akik, hasonlóképpen, mint mi, a 40-es és 50-es korosztályhoz tartoztak – privatizálta a céget. Olyan kihívásokkal kellett szembenézniük alapvetően mérnöki tudásra támaszkodva, mint a korábbi piacok megszűnése, az újonnan éppen csak kialakulóban lévő magyar piacgazdaság, vagy a hiperinfláció. Az új fajta üzleti szemlélet, amivel kortárs közgazdász kollégáik sokszor könnyebben azonosultak, számukra sok tekintetben távoli és idegen volt. Ezzel a hendikeppel együtt igyekeztek a céget legjobb tudásuk szerint működtetni, ami ha a korábbinál kisebb méretben is, de sikerült. A tulajdonosi kör a 2010-es évek második felében – tekintettel arra, hogy elérkezett a generációváltás ideje (a vezérigazgató 78 éves volt, a mögötte lévő szakmenedzserek pedig több mint 70 évesek), új vezetés és tulajdonos megtalálását tűzte ki célul, ez a folyamat személyünkben sikerrel zárult. Mivel a korábbi években a társaság működési struktúrája sok tekintetben előnytelen formában rögzült, így az átvételt követően a változtatás elkerülhetetlen és azonnali volt. Jelentősen javítani kellett a termelési és az adminisztratív állomány belső megoszlásán, azaz az első időszak az overhead nagyságrendi racionalizálását jelentette a termelő részek változatlanul hagyása mellett. Az első – nyilván sokakat megviselő – lépéseket követően a termelési kapacitások tartalommal történő megtöltését tekintettük legfontosabb célunknak, melyet a termelés hatékonyságának javítása követett. A korábbi alaptevékenység mellett a berendezés gyártás képében új üzleti terület körvonalazódott. Bár az új tevékenység egyre nagyobb súlyt képvisel a társaság életében, alaptevékenységünk, a kapcsoló- és készülékgyártás jelentősége nem csökken, hiszen ez a terület továbblépésünk záloga.
Fontos ugyanakkor, hogy diverzifikálódott a cég tevékenységi köre, összetetté vált a kockázati viszonyrendszere, új, jóval nagyobb szakmai kihívást jelentő és összetett megbízásokat tudtunk elnyerni. A kompetenciák bővülése a számok tükrében is nyomon követhető: a tulajdonos- és menedzsment váltást megelőző utolsó üzleti évben (2016.) a bevétel 640 millió Ft volt, míg tavaly ez az érték már 950 millió Ft, idén pedig várhóan a másfél milliárd Ft-ot is elérjük. Menedzserként, tulajdonosként duplázni ebben a nagyságrendben hatalmas eredmény, én erre személy szerint is büszke vagyok.

Miben változott a márka kommunikációja az elmúlt 2 év során?

Szabó Gergő: A cég átvételével egy alvó brand-et kaptunk, amelyhez az elmúlt 20 évben nem nagyon nyúlt senki. Első lépésként Hetzmann Glória személyében egy új marketing vezetőt neveztünk ki, akinek pontos elképzelései voltak a vállalat megújítását illetően.
A termékek minősége alapján, a tehetetlensége gördítette csupán tovább a márkát, mielőtt átvettük a céget. Nem csak fel kellett rázni, hanem új formába is kellett önteni a brand-et, hogy tükrözze azt, akik vagyunk és amit kommunkálni szeretnénk. A 100 éves tapasztalatunkra és a felhalmozott szaktudásra alapozva tudatosan kezdtük el építeni szakértői imázsunkat a piacon. Emellett legfontosabb üzenetünk, hogy megújulunk, és teljes elkötelezettséggel törünk előre a piacon. Az elmúlt két év kommunikációs célja az volt, hogy a GANZ KK-t ne csak a múltja miatt ismerjék fel ügyfeleink, hanem lássák azt, hogy megújultunk és magasabb fordulatszámon működünk. Mindehhez persze nagyon jó alappal rendelkezünk, hiszen a piac folyamatosan visszajelzi, hogy konstans a legmagasabb minőséget nyújtottuk és nyújtjuk.

Az arculati megújuláson túl milyen marketing eszközöket használnak vagy terveznek a közeljövőben alkalmazni?

Hetzmann Glória: A brand liftinghez az is hozzátartozik, hogy az előző évtizedekkel ellentétben elég vehemensen képviseltetjük magunkat újra a külföldi és hazai kiállításokon. Az elmúlt két évben megfordultunk a hagyományos exportpiacainkon is, mint Oroszország, de olyan fejlődő piacokat is célba vettünk az expókon, mint az Egyesült Arab Emírségek. Az itthoni szakmai kiállításokon is szinte kivétel nélkül megjelenünk, most kezd érni az elmúlt két év munkája, kezdi észrevenni a piac, hogy újra színre léptünk.
A menedzsmentváltás előtt egyáltalán nem jelentük meg online felületeken egy statikus weboldal kivételével. 2019-ben minden kommunikációban, így B2B-ben is van létjogosultsága az online és közösségi felületeknek. Mi egyelőre ott tartunk, hogy a mindent átfogó, globális online stratégiánk kialakítása folyamatban van, de már legalább külön soron szerepel a budgetben, jövőre tervezünk nagyobb online kampányokat. Jelenleg a munkáltatói márkánk felépítéséhez használjuk legtöbbet az online eszközöket, illetve a mostani humán erőforrás piaci körülmények között is hatékonyan segítenek ezek a technikák, de állásbörzén is megjelentünk. Tervezzük a szakértői tartalmak szolgáltatását, akár videós formátumokban is.

Szükséges-e egyáltalán a jelenleginél aktívabb marketing, van-e hagyományos marketing eszközöknek szerepe a B2B terülten?

Hetzmann Glória: Attól függ, hogy kit kérdez. Az ügyvezető természetesen minden kiadáshoz szeretne ROI-t rendelni, ami persze ideális lenne, de PR-ban és kommunikációban ez sokszor lehetetlen. A marketinges székében ülve, mindig arra törekszem én is, hogy minden egyes külön sornak a budget-ben kézzel fogható értelme legyen a végén. A mi esetünkben azért szükséges az aktív marketingkommunikáció, mert ha van is mire építkeznünk, tudatnunk kell a piac szereplőivel, hogy újra itt vagyunk és felfelé vettük az irányt. Meg kell lennie a fejekben, hogy ez valami új, és sokkal többre képes már, mint azelőtt. Mi a potenciált látjuk mindenben.

A marketing kizárólag a brand építésért felel vagy vannak esetleg közvetlenebb értékesítési céljai együttműködés a sales területtel?

Hetzmann Glória: Az elmúlt két évben elsősorban a brand újragondolása volt a célunk. Ahogy haladunk előre, úgy tudunk egyre több területet bevonni és támogatást adni az értékesítésnek. A sales területet az első két év kezdeti tapasztalatai alapján nyár végén elkezdtük újraszervezni. Új a csapat is és a folyamatokat is újraszerveztük, melynek része, hogy a jövőben tervezünk konkrét lead generáló aktivitásokat, de például a kiállításokon ez most is az identitásunk része. Jövőbeli célunk, hogy a projektek mellett, közvetlenül jussunk el a végfelhasználóhoz is. Jelenleg az új hunter csapatunknak biztosít sales supportot a marketing, de vannak értékesítési célú kampányaink is. A jövő év nagy dobása a webshopunk megnyitása lesz, amely szintén a marketing és a sales közös munkáján alapul és lehetőséget ad ügyfél akvirálásra, ez természesen szintén optimalizált online működést feltételez.

Mi a helyzet a munkaerőpiacon? Mennyire vonzó az Y – Z generáció számára a Ganz KK?

Szabó Gergő: A fiataloknál szintenként kell végignézni a dolgot, az effektív szerelőállományban vannak éppen pályakezdő villanyszerelők is. Igyekszünk fiatal munkatársaink megbecsülni, nevelni, támogatni őket. Mindent megteszünk azért, hogy a cég ugrásszerűen fejlődjön, és ebben hasonlóan rugalmasan gondolkodó munkatársainkra nagyban támaszkodunk. Az én gondolkodási szabadságom többé-kevésbé abból adódik, hogy soha nem voltam rugalmatlan keretek közé szorítva – nem voltam nagy nemzetközi vállalati struktúra hosszútávú részese. Én ennek a generációnak a szabadságot tudom adni, ők pedig el tudják dönteni, hogy ez mennyire tetszik nekik.

Milyen innovációs újdonságok várhatóak a jövőben?

Szabó Gergő: Amit ma képviselünk, azt részben modernizálni, részben pedig bővíteni kell. Azt gondolom, hogy tevékenységünk mindenkori alapját továbbra is a GANZ KK készülékgyártási tevékenysége fogja adni. Erre a stabil alapra modern, magas hozzáadott értékű tevékenységeket és szolgáltatásokat kívánunk hozzárendelni részben saját, részben pedig céges együttműködési rendszerünket kiaknázva – ez a GANZ KK Solution Cloud. Bár termék- és szolgáltatási portfóliónk folyamatosan változik, átalakul, alapértékeinket a változó kor igényeihez illesztve visszük tovább és adjuk majd át a minket követő generációknak.

2019-11-28T09:40:58+00:00